lördag 9 april 2011

DIY: Tine K lampa.


Det bidde en lampa av dejten med Mr Singer. Ljusgrått tyg som egentligen är en scarf hittade jag på rean. Lampskärmen har jag haft i flera år på "lagret", dvs garaget. Man ser såna här fula gamla skärmar ofta på loppisar och secondhandbutiker. De flesta människor tycker de är fula och äckliga när de har sitt originaltyg vilket jag är villig att hålla med om men det gäller att kunna se formen och potentialen. Liksom se förbi allt det där skitiga och fula. Jag strippade den på gammalt tyg och tvättade av ställningen innan jag började. Såhär gjorde jag:

Scarf från Hemtex. Reapris 99 kr.

2 gamla lampskärmar fick bli en. Den virkade spetsen på scarfen sprättades bort. Jag mätte och nålade för att få rätt fållbredd samt "invik". Dvs den delen av tyget som går in under och över lampan.

Där (nederst och överst) syr man en smal kanal där man trär ett smalt resårband. Resårbandet håller tyget på plats, fint och spänt.
Bilden till vänster visar en riktigt Tine K lampa (lånad från Julias vita drömmar). Till höger min skapelse, lite annan proportion men ändå inte helt olik.

Ska man köpa en Tine K lampa får man ge ca 3000 kr för en skärm av samma storlek som min. De är jättefina och alldeles säkert ett mycket bättre hantverk än min. Jag har bara sytt gardiner och lite kuddfodral tidigare men jag tycker ändå jag fick till det ganska bra. Jag har heller aldrig sett en Tine K på riktigt så jag vet inte riktigt hur de ser ut i detaljerna. Men jag tycker mig kunna se ett fint veck överst på bilderna jag kollat så jag försökte göra nåt liknande genom att sy en smal kanal just i överkanten på skärmen.

Frågan jag ställer mig själv, och er, är om det är värt 3000 för att få en äkta eller om det är ett lika bra val att göra en egen. Egen design, inte exakt likadan men ändå en helt ok lampa. Vad tycker ni?

Kostnad: scarf 99 kr, resårband 20 kr och gammal lampskärm på loppis 15 kr. Totalt alltså 134 kr plus en kvälls fredagsmys med Singer. Inte så betungande. Jag fick ju dricka vin samtidigt. ;)

Observera att den är ljusgrå, inte vit. ;)

 Jag gillar den. Vad tycker du?

Kram-
h.

13 kommentarer:

Unknown sa...

Oj, skitsnygg! Och nytt bord o stolar! Snajsigt :)

Anonym sa...

Fasiken vad händig du är!! jätte, jätte najsig!! kan jag lägga in en beställning ? fast jag vill ju ha en vit! ;)Kramar!!/ Jennie

Unknown sa...

Snyggt! Nu (snart) ska jag ta tag i min lampskärm, kram! / Maja

Anonym sa...

Awesome, vilken härlig idé att använda en scarf! //Grannen P

24seven by [bo:bakk] sa...

Tack ska ni ha!

Jennie, gör en egen vettja! Hur lätt som helst. Fanns även likadana vita scarfar på Hemtex till samma pris. :)

Anna, bordet och stolarna är inte nya, har haft dem i säkert 2 år. Snart är de till salu, jag har en ny idé. :-)

Villa Björkebo sa...

Super Snyggt! Du e händig H. Inget jag hade fixat.

Anonym sa...

Hej sköna Helena!
Va fint det blev!! Men mest impad blev jag av dina snygga fotografier av arbetet. Konstnärligt!
Kram Helena K

DoreDoris sa...

Lampan blev ju jättefin!

Angående våran matta har jag inte ångrat mig en sekund. Den är ju av ull dessutom, så den är ganska lättskött. För säkerhets skull lägger vi ut en filt under stolen när vår minsta ska äta. hej, hej.

Krickelin sa...

Supertjusig!! Bra gjort :)

Malin på pastill.nu sa...

Hur fin lampa som helst! 3000 kr, herregud, är dom galna? Din är ju precis lika fin!

Marianne sa...

jättefin! Duktig du är!!

Fler tips på göra sina egna lampor finns i bloggen:

www.dinlampa.blogspot.com

Anonym sa...

Så snyggt, och helt klart värt att göra en egen och ha kvar pengarna för en äkta lampa till något mycket roligare!!!

Små Idéer sa...

Gud vad du är duktig!!! :)